Klicka för att förstora

Klicka för att förstora

Jönköpings-Posten 2004:

Doften av lack hänger tung i bussgaraget på Ljungarums industriområde där Sjöscouterna i Jönköping vårutrustar sina båtar. Den nya plastbåten behöver de inte göra så mycket åt, inte mer an måla del som är under vattenlinjen och ytbehandla rodret. Träbåtarna kräver mer jobb. Sjöscouterna har två så kallade scoutsnipor som förhoppningsvis kan komma i sjön om två veckor, Den ena är Vita frun, den andra Blå Jungfrun. Båda byggda i slutet av 40-talet.

Läcker efter vintern

På söndagsförmiddagen var Anders Rogvall och sjöscouternas båtfogde Anders Loftdal på plats och lackade skrov och mast. Men kanske är det sista gången det görs. Det är troligt att träbåtarna kommer all avyttras efter den här sommaren. Inte bara för att de tar mycket tid och kraft på vårkanten.

Träbåtar har ju den egenheten att de läcker när de har sjosatts efter all ha legat på land hela vintern. Träet torkar och drar ihop sig. Det tar upp till en månad innan del har svällt så att båten håller tättt igen.

Seglar bättre i plast

– En plastbåt kan man bara slänga i så är den klar att segla, säger Anders Loftdal. Dessutom seglar de modernare plastbåtarna bättre, De är flera hundra kilo lättare och går fortare i svag vind, de ar lättstyrda och det händer mer när man är ute med dem.

Utöver två Monark-båtar har sjöscouterna två Trissjollar och en IF-båt (Marieholmare), Frånsett IF-båten är det små farkoster utan sovkojer. De lämpar sig inte for långfärder utan de seglas företrädesvis i vattnen mellan Domsand och Huskvarna,

Men det räcker om man vill lära sig segla. I brist på skärgård kan man segla mellan bojar som ligger utlagda i Vättern.

Categories:

Tags:

Comments are closed

Administrera